• شنبه 19 آذر 1401
  • --
چرا باید زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را یاد بگیریم؟
کد مقاله: 91

سی شارپ، محبوب‌ترین زبانیست که توسط مایکروسافت منتشر شده. این زبان، طی دو دهه، به مرور بهبود پیدا کرده و با انتشار هر نسخه جدید از آن، به محبوبیت آن اضافه شده


چرا سی شارپ، انتخاب خوبی برای یادگیری برنامه‌نویسی است؟

سی شارپ، محبوب‌ترین زبانیست که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده. این زبان، طی دو دهه، به مرور بهبود پیدا کرده و با انتشار هر نسخه جدید از آن، به محبوبیت آن اضافه شده است. در ادامه، برخی از دلایلمان برای انتخاب سی شارپ را ارائه می‌دهیم:

 سی شارپ، یک زبان سطح بالاست. این یعنی خیلی از کدهایی که در زبان‌هایی مثل Java و سی پلاس پلاس، توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته می‌شوند، در سی شارپ، توسط خود زبان، مدیریت می‌شوند و به علاوه، کتابخانه‌های متعددی که این در این زبان وجود دارد، کدنویسی را به امری ساده‌تر و سریع‌تر بدل می‌کند.

•    تقاضا برای سی شارپ زیاد است. هزاران شرکت و مؤسسه اقتصادی و تجاری از تکنولوژی‌های مایکروسافت در زیرساخت‌های خود استفاده کرده‌اند و حتی آن دسته از شرکت‌ها که  تکنولوژی‌های دیگر را مورد استفاده قرار داده‌اند، از سی شارپ برای ساخت وب‌سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

•    سی شارپ یک زبان منبع باز (اوپن سورس) و بین پلتفورمیست. این زبان در بدو انتشار، به طور خاص برای ویندوز طراحی شده بود ولی حالا می‌توان از سی شارپ در سیستم عامل‌هایی چون مک او اس و لینوکس نیز استفاده کرد.

•    یادگیری سی شارپ، نسبتاً آسان است زیرا بسیاری از کارهای پیچیده برنامه‌نویسی در سی شارپ، حذف شده و برنامه‌نویس بدون نگرانی درمورد برخی مشکلات بالقوه‌ای می‌تواند کدنویسی را شروع کند.

•    سی شارپ، یک زبان سریع است. از آن‌جا که سی شارپ، یک زبان با تایپ‌های استاتیک است، کدنویسی سریع در سی شارپ، آسان‌تر است و پیشبرد پروژه‌های بزرگ به شکل مؤثرتری در آن انجام می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توانید  برنامه‌های بزرگ را با سرعت نسبتاً بیشتری در سی شارپ تولید کنید.

کاربرد سی شارپ

دیدیم که سی شارپ، مزایای بسیاری دارد. از آن‌جا که سی شارپ یک برنامه با کاربردهای عمومیست، در نتیجه، کاربردهای بسیاری بر این برنامه وجود دارد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

توسعه وب

سی شارپ، برای توسعه وب از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. قبل از این که سی شارپ به یک برنامه میان پلتفورمی بدل شود، بیشترین محبوبیت آن در توسعه برنامه‌های تحت وب ویندوز سرور با استفاده از پلتفورم ASP.NET بود. با استفاده از ASP.NET می‌توانید برنامه‌های فول استک مدرن تحت وب را ایجاد کنید.

حال که سی شارپ به یک برنامه میان پلتفورمی بدل شده است و می‌تواند در سیستم عامل‌های ویندوز، مک او اس یا لینوکس اجرا شود، این زبان برنامه نویسی به عنوان یک زبان توسعه بک اند تحت لینوکس از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. وب سرویس‌هایی که توسط سی شارپ ساخته می‌شوند، سریع و مطمئن بوده و می‌توان در تمام پلتفورم‌های ابری از آن‌ها استفاده کرد.

توسعه برنامه‌های تحت ویندوز

سی شارپ در ابتدا فقط روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا بود. ولی امروز که سی شارپ به یک زبان میان پلتفورمی بدل شده است، هنوز برای توسعه برنامه‌های تحت ویندوز، یکی از بهترین انتخابهاست. شاید برخی برنامه‌های تحت ویندوزی که در سی شارپ نوشته شده‌اند را بشناسید. مایکروسافت ویژوال استودیو، Paint.NET و KeyPass، برخی از این برنامه‌ها هستند.

توسعه بازی

موتور بازی Unity، به واسطه ویرایشگر بازی ساده‌ای که دارد، مخصوصاً برای توسعه‌دهندگان تازه کار، یکی از محبوبترین موتورهای ساخت بازی در دنیاست. برای ساخت بازی در Unity، نیاز دارید با سی شارپ آشنا باشید. بنابراین، اگر می‌خواهید وارد دنیای توسعه بازی شوید، زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.  

همچنین Unity را می‌توان برای توسعه واقعیت مجازی روی پلتفورم‌هایی چون Samsung Gear و Oculus Rift مورد استفاده قرار داد. بیش از 770 میلیون کاربر در سراسر دنیا Unity را دانلود کرده‌اند و بسیاری از بهترین بازی‌های دنیا توسط این موتور بازی ساخته شده‌اند.

کامپوننت‌ها و کنترل‌های ویندوز

اگر می‌خواهید کامپوننت‌ها و کنترل‌هایی را برای یک برنامه کاربردی مایکروسافت، مثل Word ، Excel  و دیگر برنامه‌های مایکروسافت ایجاد کنید، سی شارپ یکی از بهترین انتخاب‌‎های شما خواهد بود.

توسعه موبایل

با وجود این که برنامه‌های اندروید را با Java و Kotlin می‌نویسند و برنامه‌های آیفون معمولاً با Objective-C یا Swift نوشته می‌شوند، اما با کمک پلتفورم Xamarin می‌توان از سی شارپ برای توسعه برنامه‌های موبایل نیز استفاده کرد. با استفاده از Xamarin می‌توانید برنامه‌های مدرن تحت iOS ، Android و Windows را تنها با یک کد مبنا خلق کنید.

توسعه تجاری

وقتی پای صحبت توسعه دهندگان درباره یک شرکت می‌نشینیم، بعضی می‌گویند فلان فروشگاه یک فروشگاه Java یا یک فروشگاه مایکروسافت است.

در یک فروشگاه مایکروسافت، کدهای سی شارپ بسیاری یافت می‌شود و فروشگاه‌های مایکروسافت بسیاری هستند که تقریباً تمام برنامه‌ها یا خدمات جدید آن‌ها با استفاده از سی شارپ عرضه می‌شود. بنابراین، برخی مواقع، ممکن است زبان برنامه نویسی خود را بر اساس خواسته کارفرمای فعلی یا آینده خود انتخاب کنید.

آیا می‌توانم سی شارپ را خودم یاد بگیرم؟

قطعاً می‌توانید سی شارپ را خودتان یاد بگیرید. بسیاری از توسعه دهندگانی که مشغول به کار هستند، به تنهایی و به شکل خودآموز، آموزش دیده‌اند. یکی از رازهای دیگر صنعت توسعه نرم‌افزار این است که بسیاری از توسعه دهندگان فعلی نرم افزار، مدرک تحصیلی دانشگاهی در حوزه علوم کامپیوتری ندارند و برخی دیگر حتی مدرک تحصیلی دانشگاهی غیر مرتبط نیز ندارند.

تقاضا برای مشاغل برنامه‌نویسی بسیار بالاست و تعداد توسعه دهندگان برای پر کردن این جایگاه‌های شغلی، هرگز کافی نخواهد بود. اگر بتوانید مهارت‌های برنامه‌نویسی درست را در خود پرورش دهید و در پروژه‌های مرتبط برای نشان دادن توانایی‌های خود مشارکت کنید، می‌توانید بلافاصله، شغل خود را شروع کنید.

چیزی که نیاز دارید، یک مقدار راهنماییست. یادگیری بدون راهنمایی ممکن است دشوار باشد. بوتکمپ برنامه‌نویسی سی شارپ بامداد، می‌تواند راهنما و مرجع مورد اطمینان شما در مسیر خودآموزی سی شارپ باشد.

یادگیری سی شارپ چه قدر طول می‌کشد؟

یادگیری سی شارپ، به چندماه زمان نیاز دارد ولی، این به آن معنا نیست که نمی‌توانید در اولین هفته یادگیری خود، کدی بنویسید که کار کند. یادگیری ورودی‌ها و خروجی‌های زبان برنامه‌نویسی به طوری که بتوانید بدون کمک دیگران پروژه‌های خود را بسازید، به کمی زمان نیاز دارد.

بسته به این که چه مقدار زمان به یادگیری سی شارپ اختصاص می‌دهید، زمان یادگیری شما متفاوت خواهد بود. اگر پیش از این با زبان برنامه‌نویسی دیگری آشنایی داشته باشید، احتمالاً حس می‌کنید یادگیری سی شارپ در مقایسه با زبان قبلی شما که موفق به یادگیری آن شده‌اید، زمان کمتری نیاز دارد.

 شروع کار با سی شارپ

سی شارپ، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی موجود است و با استفاده از آن می‌توان نرم‌افزارهای متنوعی را توسعه داد. علاوه بر این، همیشه مشاغلی وجود دارد که به سی شارپ نیاز دارند. بسیار خوب، آماده‌اید که شروع کنیم؟ اگر تصمیم به توسعه نرم‌افزارهای تحت وب دارید، اولین گام شما ثبت نام در بوتکمپ برنامه‌نویسی سی شارپ بامداد است که آموزش‌های خود را مبتنی بر ASP.NET دنبال می‌کند.


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: