• شنبه 30 مهر 1401
  • --
 راهنمای کامل گیت
کد مقاله: 90


گیت، یک سیستم کنترل ورژن اوپن سورس یا VCS (مخفف Version Control System) است. یک فناوری ارزشمند که امکان ردیابی نسخه‌های قدیمی‌تر فایل‌ها را در اختیار شما قرار داده و امکان مقایسه همزمان نسخه‌های مختلف فایل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.  

در گذشته، پیش از پیداییش گیت از SVN و CVS که سیستم‌های محبوب کنترل ورژن آن دوران بودند، استفاده می‌شد. لینوس توروالد، خالق لینوکس برای اولین بار گیت را توسعه داد و امروزه برای کسانی که با نرم‌افزارهای متن باز سر و کار دارند، ابزاری غیر قابل چشم‌پوشیست.

VCS توزیع شده

گیت، یک سیستم توزیع شده است که خیل عظیمی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند. توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند منبع کد مدنظر خود را (که اصطلاحاً به آن ریپازیتوری گفته می‌شود)، از یک موقعیت مرکزی دریافت (اصطلاحاً کلون) نماید و به طور مستقل روی قسمتی از کدهای آن کار کند. بعد از انجام تغییرات، توسعه دهنده می‌تواند تغییرات خود را به موقعیت مرکزی، باز ارسال (اصطلاحاً کامیت) کند. این تغییرات در کنار تغییرات توسعه دهندگان دیگر، نگهداری می‌شود تا بعداً در مورد بهترین نسخه، تصمیم‌گیری صورت گیرد. 

یکی از سرویس‌های محبوبی که گیت را به طور خاص برای نرم‌افزارهای متن‌باز، میزبانی می‌کند، گیت‌هاب (GitHub) نام دارد ولی سرویس‌های دیگری مثل BitBucket، GitLab و موارد بسیار دیگر هم وجود دارد که تیم‌های نرم‌افزاری سراسر جهان برای به اشتراک‌گذاری اختصاصی کدها از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

نصب گیت

نصب گیت در تمام پلتفورم‌ها فرایندی بسیار ساده است:

OSX (مک):

توسط Homebrew، فرمان زیر را اجرا کنید:

homebrew

ویندوز:

برنامه Git را از اینترنت دانلود کرده و نصب کنید. 

لینوکس: 

از Package Manager خود برای نصب گیت استفاده کنید. 

یا

شروع یک ریپازیتوری

بعد از این که گیت را روی سیستم خود نصب کردید، با استفاده از خط فرمان و دستور git می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. 

گیت


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: