• سه شنبه 17 دی 1398
  • --
آموزش طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی
کد مقاله: 53

آموزش طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی- اختاپوس داستان ما یا همان wordpress بازوهای قدرتمندی دارد. بازوهایی که به این نرم‌افزار اجازه می‌دهد خیلی از ...


آموزش طراحی سایت با وردپرس

روزگاری بود که در اقیانوس اینترنت، برنامه‌نویس‌ها و طراحان سایت، پلانگتون ها و ماهی‌های ریزی بودند که باد به غبغب می‌انداختند در واقع، یک راه‌اندازی سایت می‌گفتند و هزار تا از کنارش درمی‌آمد. تا این‌که به لطف تکنولوژی، یک اختاپوس از راه رسید و تمام معادله‌های دنیای وب و راه‌اندازی سایت‌ها را تغییر داد.

وردپرس WordPress همان اختاپوس اقیانوس وب است با بازوهای قدرتمند و عضوهای مکنده رویشان. اگر می‌خواهید بدانید وردپرس چیست و چه قابلیت‌هایی دارد با ما همراه شوید.

برای این که کسانی که به دنبال راه اندازی سایت و درگاه های فروش و غیره هستند، به وردپرس ایمان بیاورند، همین کافیست که بدانید وردپرس یکی از معجزه‌های تکنولوژی است.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

آموزش طراحی سایت با وردپرس-وردپرس چیست؟

می‌دانید قصه از کجا شروع شد؟ حتما دارید زمزمه می‌کنید از گل و باغ و جوونه. نظر شما متین ولی قصه wordpress مثل خیلی از نوآوریهای دیگر بشر، از یک محدودیت شروع شد: محدودیت راه اندازی سایت.

زمانی کلید ورود به دنیای مدیریت سایت، فقط در دستان توانای برنامه‌نویس‌ها بود و بس.

من و شمایی که ایده‌ها داشت از سروکولمان بالا می‌رفت، راهی نداشتیم جز هزینه کردن و هماهنگی با برنامه‌نویس‌ها برای راه‌اندازی یک سایت. روزها گذشتند تا  WordPress یا همان سیستم مدیریت محتوای سایت، مثل یک فرشته رحمت فرود آمد و گره از خیلی مشکلات باز کرد.

می‌خواهید بدانید وردپرس دقیقا چیست و قرار است چطور شما را به هدف‌تان برای راه‌اندازی یک سایت نزدیک کند؟ پس به خواندن ادامه دهید.

 ویژگی‌های وردپرس ( WordPress )

  • وردپرس یک نرم‌افزار تحت وب است که در دسته CMS ها یا همان Content Management Systems قرار می‌گیرد. ساده و سر راستش می‌شود سامانه مدیریت محتوای سایت. فرقی نمی‌کند می‌خواهید یک سایت خبری راه اندازی کنید یا عکاسی یا فروشگاهی یا حتی دانلود فیلم و موسیقی؛ وردپرس مثل کوه پشت‌تان است و همه‌جوره از شما و هدف‌تان پشتیبانی می‌کند.

 

  • وردپرس به زبان PHP نوشته شده‌است.

 

  • اختاپوس داستان ما یا همانwordpress بازوهای قدرتمندی دارد. بازوهایی که خیلی از رویاهای شما را برآورده می کند. به این بازوها افزونه می‌گویند. این افزونه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید سایت‌تان را برای کارآیی‌های متفاوت و متنوعی که درنظر دارید، آماده کنید.

مثلا با استفاده از افزونه قدرتمندی مثل Buddypress می‌توان شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد یا افزونه bbpress برای ایجاد انجمن به‌کار می رود.

 

  • شما با یک نرم‌افزار open source یا همان متن‌باز طرف هستید که از قضا هسته‌ی بسیار قدرتمندی هم دارد. متن‌باز بودن، این امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد که این نرم‌افزار را توسعه داده و امکانات و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کنند.

روی بازوهای هر اختاپوس، عضوهای مکنده‌ای وجود دارند که می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. برنامه‌نویس‌ها هم روی بازوهای وردپرس ابزارها و افزونه‌هایی ایجاد می‌کنند که این نرم‌افزار را هر روز قوی‌تر و کاربردی‌ترش می‌کند. این ویژگی هم مزیت‌هایی دارد هم معایبی که در ادامه در موردشان مفصل توضیح می‌دهیم.

 

  • برای این‌که بتوانید یک سایت را بااستفاده از وردپرس طراحی کنید، لازم نیست اطلاعات خاصی در مورد برنامه‌نویسی داشته باشید. البته داشتن دانش برنامه‌نویسی هنگام توسعه وردپرس به کارتان می‌آید. ولی هنگام راه‌اندازی سایت و استفاده از پیشخوان وردپرس به اطلاعات تخصصی خاصی نیاز ندارید.

 

تا این‌جا تعدادی از ویژگی‌های برجسته و کلیدی wordpress را بیان کردیم تا شما را تاحدی با این نرم‌افزار جذاب و قدرتمند آشنا کنیم. هنوز ناگفته های بسیاری در مورد وردپرس وجود دارد و می‌خواهیم از مزایا و معایب وردپرس و طراحی سایت با این نرم‌افزار بگوییم. تا انتهای این مطلب همراه‌مان باشید.

 

طراحی سایت با وردپرس، خوب یا بد؟

طراحی سایت با وردپرس مزایای زیادی دارد. از کم‌هزینه و ساده بودن بگیر تا افزونه‌های متفاوت و کارآمدی که در آن وجود دارد و هر نوع سایتی را به کمکش می‌توان راه‌اندازی، طراحی و اداره کرد. مزایا و معایب وردپرس را در ادامه توضیح می‌دهیم ولی درنهایت متوجه می‌شوید که با کمک این نرم‌افزار تقریبا به تمام رویاهایتان در طراحی سایت خواهید رسید.

امروزه حدود 30 درصد کل سایت‌های دنیا یعنی بیش از 50 میلیون سایت با استفاده از wordpress راه‌اندازی شده‌اند که تعدادی از معروف‌ترین‌هایشان این‌ها هستند:

  • Facebook
  • Forbes
  • NY times
  • Angry Birds
  • CNN
  • کوکاکولا 
  • ...

بنابراین می‌توان گفت در جایی که چنین شرکت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌هایی سایت‌های عریض و طویل‌شان را با پشتیبانی وردپرس تاسیس کرده‌ و دست‌ در‌ دست این اختاپوس باصلابت گذاشته‌اند، پس شما هم می‌توانید هر سایت دیگری را با کمک وردپرس راه‌اندازی وطراحی کنید و نگران خیلی چیزها مثل امنیت، افزونه‌ها و غیره نباشید.

مزایای وردپرس این اختاپوس اقیانوس وب

وقتی که وردپرس (WordPress) یا همان اختاپوس وارد اقیانوس وب شد، هنوز خیلی‌ها به توانایی‌هایش ایمان نداشتند و تصور می‌کردند آن کارآیی که باید و شاید را نمی‌توان از این نرم‌افزار انتظار داشت ولی واقعیت چیز دیگری بود. وردپرس قابلیت‌هایی رو کرد که خیلی‌ها انگشت به دهان ماندند. در ادامه می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین مزیت‌های وردپرس بنویسیم.

  • حتی با دانش فنی پایین از شما حمایت می‌کند.

مهم نیست در مورد طراحی سایت و برنامه‌نویسی، اطلاعات کمی دارید. وردپرس کمک می‌کند با کم‌ترین دانش فنی، یک سایت دلخواه راه‌اندازی و اداره کنید.

  • کم‌هزینه و به‌صرفه است.

اگر ایده‌ی داشتن یک سایت از مدت‌ها پیش در ذهن‌تان است ولی از ترس هزینه‌های طراحی و چیزهای دیگر تا به‌حال دست به‌کار نشده‌اید، همه نگرانی‌هایتان را کنار بگذارید و دست یاری وردپرس را به گرمی بفشارید! تعداد زیادی قالب و افزونه رایگان روی این نرم‌افزار وجود دارد که کمک می‌کنند اولین قدم را رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بردارید. تنها هزینه‌ای که برای راه‌اندازی یک سایت با وردپرس قرار است متحمل شوید، خرید هاست یا دامین است.

  • هوای سئوی سایت‌تان را همه‌جوره دارد:

این روزها بحث بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو داغ است و رعایت اصول سئو حرف اول را می‌زند. سایت‌ها برای این‌که از این رقابت نفس‌گیر عقب نمانند سعی می‌کنند این اصول را تمام و کمال رعایت کنند. وردپرس هم اتفاقا این نکته را می‌داند و حواسش به سئوی سایت‌تان هست؛ به‌طوری که محتواهای شما را بررسی می‌کند و نکاتی که مربوط به سئو است، تذکر می‌دهد. به عنوان مثال:

_ تناسب عبارت‌های کلیدی با کل متن را درنظر می‌گیرد. اگر عبارت‌های کلیدی یک تا سه درصد محتوای تهیه شده را تشکیل ندهند با هشدارهای وردپرس روبه‌رو می‌شوید.

_ وردپرس به آوردن عبارت‌های کلیدی در تیتر و زیرتیترها نیز حساس است.

_ توضیحات متا و اهمیتی که در سئوی سایت دارد، تعداد کاراکترهایش و غیره، مورد توجه وردپرس است.

_ لینک‌های خارجی و داخلی سایت‌تان را زیرنظر می‌گیرد.

  • دست‌تان برای هر خلاقیتی باز است.

پیش از این گفتیم که وردپرس یک نرم‌افزار Open Source است. به‌طوری که شما می‌توانید هر تغییری که دلتان می خواهد در کدها و قالب‌هایش انجام دهید، سایت‌تان را دقیقا به همان شکلی دربیاورید که خودتان می‌خواهید و حتی از قالب‌های رایج وردپرس فاصله بگیرید. بنابراین در وردپرس یک چهارچوب مشخص و غیرقابل تغییر وجود ندارد بلکه راه برای خلاقیت و سلیقه شخصی باز و هموار است.

  • همه فن حریف است.

فرقی نمی‌کند هدف‌تان راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی باشد یا یک سایت خبری؛ یک سایت دانلود و نقد موسیقی را در ذهن‌تان دارید یا به‌دنبال فضایی برای قرار دادن محتواهای علمی‌تان هستید. وردپرس برای انواع سایت‌ها با موضوع و کاربری‌های متفاوت، قالب‌ها، افزونه‌ها و درکل امکانات متنوعی دارد و از تمام ایده‌هایتان پشتیبانی می‌کند.

  • امنیت بالایی دارد. 

سایت‌هایی که با وردپرس راه‌اندازی می‌شوند امنیت بالایی دارند. می‌توان گفت این امنیت را مدیون متن باز بودن این نرم‌افزار هستند چراکه برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای مدام درحال نوشتن برنامه‌هایی برای بالا بردن امنیت وردپرس هستند و سایت‌تان را از هک شدن، دزدیده شدن، از بین رفتن اطلاعات و غیره محافظت می‌کنند.

  • قابلیت بک‌آپ گیری دارد.

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که یک نسخه پشتیبان از محتواهای سایت تهیه کنید و همین باعث می‌شود خیال‌تان راحت باشد که یک نسخه برای روز مبادا وجود دارد.

  • به طور مداوم، به روزرسانی می شود.

وردپرس به‌طور مستمر به‌روز رسانی می‌شود. همین باعث می‌شود اشکالاتی که وجود دارند، برطرف شوند. اگر هم مشکل جدیدی به‌وجود بیاید باز هم ماندگار نیست و خیلی زود با نسخه جدید ازبین می‌رود.

سعی کردیم مهم‌ترین برتری‌های وردپرس را برایتان توضیح دهیم. اما خوب، حالا که هنرش را گفتیم کمی هم از معایب این اختاپوس قوی و باجذبه میگوییم. در ادامه به تعدادی از معایب وردپرس اشاره می کنیم.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

 

پیشنهاد مقاله: آموزش برنامه نویسی اندروید

معایب طراحی سایت با وردپرس یا آن روی سکه افزونه‌ها و قالب‌ها

وردپرس ( WordPress ) در عرصه‌ای که فعالیت می‌کند یکه‌تاز و بی‌رقیب است ولی این دلیل بر بی‌عیب و کامل بودنش نیست و گاهی ممکن است ایراد و اشکالاتی پیش بیاید و عملکرد سایتی که با کمک وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید را مختل کند. بنابراین بهتر است با اصلی‌ترین اشکالاتی که شاید روزی برایتان پیش بیاید تاحدی آشنا شوید:

  • پشتیبانی قوی در ایران وجود ندارد.

از آن‌جایی که وردپرس در ایران از یک پشتیبانی قوی و محکم بی‌بهره است؛ اگر مشکلی برای سایت‌تان به‌وجود بیاید یا باید دست یاری به سمت گوگل دراز کنید یا از یک برنامه‌نویس و کسانی که تخصصی در این زمینه دارند، کمک بگیرید. بنابراین خیلی روی حمایت وردپرس هنگام بروز مشکل در سایت، حساب نکنید.

  •  ممکن است افزونه‌ یا قالب با وردپرس ناسازگار باشد.

بعضی افزونه‌ها با وردپرس همخوانی ندارند. مراقب افزونه یا قالب‌هایی که روی این نرم‌افزار نصب می‌کنید، باشید چون ممکن است گاهی با وردپرس سر ناسازگاری بگذارند و مشکلاتی برای سایت‌تان به‌وجود بیاید.

  • دو روی سکه به‌روزرسانی 

وقتی از مزایای وردپرس نوشتیم به آپدیت مستمرش هم اشاره کردیم. ولی از آن‌جایی که هر سکه دو رو دارد، این به‌روزرسانی می‌تواند معایبی هم داشته باشد مثلا ممکن است هنگام آپدیت وردپرس مشکلاتی هم برای سایت‌تان به‌وجود بیاید و چند روزی شما را درگیر کند. بنابراین هنگام به‌روزرسانی این نکته را درنظر داشته باشید.

  • تعداد زیاد افزونه‌ها و مشکلاتی که به‌دنبال دارند:

هرچه از تعداد بیشتری افزونه استفاده کنید، بارگذاری اطلاعات زمان بیشتری می‌برد و درنتیجه سرعت سایت پایین می‌آید.

  • اندر حکایت امنیت و متن‌باز بودن وردپرس

متن‌باز بودن هم حسن وردپرس حساب می‌شود و هم گاهی عیب به‌شمار می‌آید. این احتمال وجود دارد که بعضی از کدنویسی‌ها امنیت سایت‌ها را تاحدی پایین بیاورند.

مدت زمان یادگیری وردپرس در سه سطح

درست است که از اول گفتیم راه‌اندازی سایت با وردپرس، دانش فنی خاصی نمی‌خواهد ولی همین‌طور یک‌دفعه‌ای و ضربتی هم که نمی‌شود با این نرم‌افزار کار کرد. باید از قبل باب آشنایی با وردپرس را باز کنید و بعد کم‌کم وارد دنیای هزارتوی قالب‌ها و افزونه‌هایش شوید.

قبل از هر اقدامی باید تکلیف‌تان را با خودتان روشن کنید و بدانید درچه حدی و تا کجا می‌خواهید وردپرس را بشناسید و درواقع چه اندازه شناخت نیازتان را برطرف می‌کند. ما در ادامه برای آشنایی با وردپرس، سه سطح تعریف کرده‌ایم و مدت زمانی که قرار است برای هرسطح، صرف کنید را به‌صورت حدودی مشخص کرده‌ایم:

  • آموزش مبتدی؛ آشنایی با الفبای وردپرس

ممکن است بگویید کارتان با یادگیری نصب برنامه و خرید هاست راه می‌افتد و فقط و فقط می‌خواهید یک سایت راه بیندازید و شاید در ادامه‌ی راه، مدیریت هر بخش را به افراد دیگر بسپارید. یا این‌که قرار است فقط با یک بخش سایت کار کنید و احتیاج ندارید از اول تا آخر وردپرس را بشناسید. مثلا قرار است مطالبی که می‌نویسید را به‌همراه چند عکس در سایت لود کنید و بیشتر از این کاری با وردپرس ندارید.

خب می‌توان گفت شما قرار است به یک آشنایی ابتدایی با اختاپوس رضایت دهید و کاری با بازوها و عضوهای مکنده‌اش ندارید. بنابراین شما به زمان کمی برای آشنایی اولیه احتیاج دارید و تمام این اطلاعات را از اینترنت و در عرض چند روز می‌توانید به‌دست بیاورید یا فقط کافی است یکی دوجلسه زیر نظر فرد متخصص آموزش ببینید و تمام.

  • آموزش متوسط؛ کمی با اختاپوس گرم بگیرید

آموزش سطح متوسط وردپرس یعنی قرار است با تمام بخش‌ها و سرفصل‌ها، آشنایی نسبی پیدا کنید و خودتان از پس اداره کردن سایت‌تان بربیایید. اینجا دیگر قضیه کمی جدی‌تر است. باید با آموزش‌های نصب، تنظیمات، برگه‌ها، ابزارها، سی‌پنل، ایمیل اکانت و غیره به‌طور کامل آشنا شوید و خلاصه تمام سرفصل‌ها را از زیر ذره‌بین بگذرانید. تمام مباحث وردپرس در یک ویدئوی حدودا 400 دقیقه‌ای خلاصه می‌شود. شما برای یک آموزش سطح متوسط باید حدودا شش یا هفت ساعت ویدئو ببینید یا مثلا در یک کارگاه دو یا سه روزه شرکت کنید و بعد از آموزش اولیه مدتی تمرین و مطالعه کنید تا بتوانید در حد معمولی و متوسط بر وردپرس مسلط شوید.

  • آموزش پیشرفته؛ با زیروبم وردپرس آشنا شوید

هرچیزی را که بخواهید کامل و درحد پیشرفته یاد بگیرید باید ساعت‌ها و روزها زمان صرف کنید. آموزش پیشرفته وردپرس هم از این قاعده مستثنی نیست. قبل از هر چیز باید با تمام سرفصل‌ها آشنا شوید و در ادامه بر تمام اجزا و افزونه‌ها یکی‌یکی مسلط شوید.

برای آموزش پیشرفته می‌توانید از سایت‌ها و ویدئوهای آموزشی کمک بگیرید ولی شاید مطالبی که در اینترنت وجود دارند برای یک یادگیری کامل کافی نباشند. برای تسلط کافی بر وردپرس و یادگیری همه‌جانبه بهتر است در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و با مبحث‌های پیشرفته‌ای مثل سئوی wordpress، امنیت وردپرس، بک‌آپ گیری، مدیریت کاربران، زیروبم فروشگاه اینترنتی و غیره به‌طور کامل و حرفه‌ای آشنا شوید.

آموزش طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی

 

روش‌های آموزش وردپرس

اختاپوس داستان ما روزهای اولی که پا به اقیانوس گذاشته بود چندان معروف و نام‌آشنا نبود ولی هرچه زمان گذشت و قابلیت‌ها و کارآیی‌ بیشتری از خودش نشان داد، محبوبیت بیشتری پیدا کرد و تمام اقیانوس و خشکی پر شد از فیلم و مقاله در مورد وردپرس؛ این اختاپوس با بازوهای جادویی.

بنابراین این روزها اگر به هردلیلی بخواهید با وردپرس ومبحث‌هایش آشنا شوید راه‌های زیادی پیش رویتان باز است. در ادامه به چهار روش یادگیری وردپرس اشاره میکنیم و توضیحات کوتاهی در مورد هر کدام از راه‌ها ارائه می دهیم.

  • آموزش ویدئویی وردپرس؛ ویدئوهای گره گشا

کافی است مثلا در یوتیوب، آپارات یا حتی در گوگل نام وردپرس را سرچ کنید و با تعداد زیادی ویدئوی آموزشی رایگان یا غیررایگان مواجه شوید. حالا اگر قصد یادگیری وردپرس را داشته باشید می‌توانید با کمی جستجو ویدئوهای آموزشی پربازدیدتر یا مشهورتر را پیدا کنید و یادگیری را از همین نقطه شروع کنید.

خوبی آموزش ویدئویی این است که هر روز و هر لحظه که بخواهید به فیلم‌ها دسترسی دارید و طی زمانهای بیکاری‌تان می‌توانید با این نرم‌افزار آشنا شوید ولی باید از خیر رفع اشکال و آموزش پیشرفته بگذرید و به یک آشنایی ساده و اولیه رضایت بدهید.

 

  • آموزش از طریق مقاله‌ها؛ خط‌به‌خط به‌دنبال یادگیری وردپرس

مقاله‌های آموزشی که این روزها در سایت‌های مختلف وجود دارند یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی اولیه با وردپرس هستند. در این مقاله‌ها هم در مورد مزایا و معایب وردپرس می‌خوانید و هم با سرفصل‌ها و ابزارهایش آشنا می‌شوید ولی نهایتا نباید از آن ها انتظار یک آموزش کامل و پیشرفته را داشته باشید. البته این موضوع را هم درنظر بگیرید که یاد گرفتن یک نرم‌افزار از روی نوشته کمی سخت و البته کسل‌کننده خواهد بود.

  • آموزش آنلاین وردپرس ؛ بهشت آن‌هایی که سرشان همیشه شلوغ است

برای کسانی که وقت کمی دارند و به جز شب‌ها یا روزهای تعطیل، بقیه اوقات‌شان را سر کار و بیرون از منزل هستند، آموزش آنلاین  یکی از بهترین گزینه‌ها است. این افراد می‌توانند یکی از دوره‌های آنلاین را تهیه کنند و در اوقات بیکاری و روزهای تعطیل برای یادگیری وردپرس وقت بگذارند.

البته همیشه تنبلی در کمین این افراد است و شاید آموزش را روزها و ماه‌ها عقب بیندازند. ازطرفی در این دوره‌ها امکان تعامل مستقیم با استاد و هم‌کلاسی وجود ندارد و همین به‌مرور زمان کیفیت آموزش را پایین می‌آورد ولی نهایتا از هیچی بهتر است.

  • آموزش حضوری وردپرس؛ ارتباط دوطرفه با استاد

یکی از بهترین راه‌های یادگیری وردپرس ( WordPress ) شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های حضوری است. لپ‌تاپ‌تان را برمی‌دارید و به یک موسسه آموزشی مطمئن می‌روید و با جزءجزء قسمت‌ها و ابزارهای وردپرس آشنا می‌شوید. هر آن‌چیزی را که باید بدانید استاد در اختیارتان می‌گذارد، تمرین‌های متنوعی انجام می‌دهید، سوال‌هایی که برایتان پیش می‌آید را می‌پرسید و درنهایت با کوهی از اطلاعات دست اول و تجربه عملی، کارتان را شروع می‌کنید یا سایت‌ موردنظرتان را با کم‌ترین مشکل و دغدغه راه می‌اندازید.

پیشنهاد مقاله: درباره برنامه نویسی کامپیوتر چه می‌دانید؟

 

کلام آخر

اختاپوس‌ها آرام و باصلابت حرکت می‌کنند و بازوهایشان هیچ وقت به‌هم گره نمی‌خورند. درواقع عضوهای مکنده روی بازوها چنان کارشان را بلد هستند که هیچ چیزی عملکردشان را مختل نمی‌کند؛ دقیقا مثل وردپرس ( WordPress ) و افزونه‌هایش. وردپرس معادله دنیای طراحی و راه‌اندازی سایت‌ها را تغییر داده است و البته همین‌طور پرقدرت به مسیرش ادامه می‌دهد.

شما هم اگر قصد دارید کسب‌وکارتان را با راه‌اندازی یک سایت شروع کنید، دست روی وردپرس بگذارید. قبل از هرچیز به فکر یادگیری‌ و کار با این نرم‌افزار باشید و پس از آن خیلی زود فعالیت حرفه‌ای‌تان را شروع کنید.

منبع : مقالات بامداد

آموزش سئو سایت وردپرس

 


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: