• يكشنبه 29 دی 1398
  • --
آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی
کد مقاله: 60

در فضای کسب و کارهای امروزی، آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی برای مدیران کسب و کار، امری غیر قابل اغماض و چشم پوشیست...


آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing عنوانی است که در فضای کسب و کارهای امروزی، بسیار حائز اهمیت است. طبق پیش بینی محققین، درآینده ای بسیار نزدیک تمام مشاغل، اینترنتی شده و بدون حضور در گوگل و شبکه های مجازی امکان رقابت با سایرین را به طور کامل از دست می دهند. 

لذا بر تمام مدیران کسب و کارها واجب است که آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را جدی بگیرند تا با راه ها و روش های بازاریابی اینترنتی و ایجاد استراتزی جذب مخاطب آشنا شوند. در آینده نزدیک، کم تر کسب و کاری خواهیم یافت که به روش سنتی به کار خود ادامه دهد و از این راه به موفقیت جدی دست پیدا کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم هرچه سریع تر شرکت در دوره های آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را در برنامه کاری خود قرار دهید.

SMM  به معنای بازاریابی شبکه های اجتماعی است، که یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید و در آن به اصول و راه کارهای حضور مؤثرتر در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و غیره) پرداخت می شود. 

با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی، حضور هوشمندانه و مؤثر در این پلتفرم ها، صرف نظر نوع کسب و کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید، می تواند جریان اصلی مشتریان شما را به سویتان گسیل دهد. 

نکته قابل ذکر این است که بازاریابی شبکه اجتماعی یک کانال فروش مستقیم نیست و فقط ابزاریست برای کمک به فروش و رونق بیشتر  کسب و کار شما. در واقع در این روش بازاریابی، فروش مستقیم انجام نمیشود ولی چنان چه به درستی و با بررسی های کارشناسی دقیق انجام شود، می تواند کانال و مدخل عریضی برای جذب مشتری باشد. SMM مستلزم بررسی دقیق اهداف و نیازهای کسب و کار شماست و تصمیم نهایی، به نتیجه این بررسیها بستگی خواهد داشت.  

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

آیا کسب و کار شما به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟

از آنجا که هزینه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با سایر روش‌ های دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ لذا پیش از شروع این روش بازارایبی باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟

با وجود حجم بالای مخاطبانی که در شبکه‌ های اجتماعی مختلف، فعالیت می کنند، اما تمامی کسب ‌وکارهای موفق از بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهره نمی‌برند. بنابراین، ابتدا پیش از شروع اقدامات عملی SMM، باید انتظارات و اهداف خود را در زمینه SMM به طور دقیق، مشخص کنید. 

به‌  صورت کلی می ‌توان گفت کسب ‌وکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:

  • برندهای معروف
  • محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
  • محصولات مربوط به کودکان
  • محصولات آموزشی
  • کالاهای لوکس
  • فروشگاه‌ های بزرگ آنلاین 
  • کسانی که قصد سرمایه‌ گذاری زیادی در تبلیغات دارند

 

پیش‌ نیازهای اجرای SMM

پس از حصول اطمینان نسبت به اینکه قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش بازاریابی نیز اطمینان حاصل نمایید.

به این منظور، باید به سه عامل وب ‌سایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید (منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپین‌ها است).

در ادامه مطلب آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی منظور از دو مورد دیگر را توضیح داده‌ایم.

آموزش شبکه های اجتماعی

وب سایت

بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وب ‌سایت شما، باعث بالارفتن ترافیک سایت شما می‌شود و سایت شما باید آمادگی پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان را داشته باشد. در واقع سایت شما باید بتواند ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، لازم است در وب سایت شما راه ارتباطی وجود داشته باشد و مشتریان به‌راحتی بتوانند، قیمت‌ها را چک کنند، تماس بگیرند، سفارش بدهند یا خرید کنند.

درصورتی‌ که چنین امکاناتی در وب‌سایت شما وجود نداشته باشد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM وب‌ سایت خود را به‌گونه‌ ای که برای خدمت ‌رسانی به مشتریان مناسب باشد، بازطراحی کنید.

 

پیشنهاد مقاله: آموزش طراحی سایت بدون برنامه نویسی و آموزش تخصصی سئو سایت

 

هزینه بازاریابی شبکه های اجتماعی

پیش از اجرای SMM یا بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید میزان بودجه ‌ای را که برای این کار در نظر گرفته ‌اید، مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی و ترک ناگهانی آن‌ ها کاری غیرحرفه‌ ای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد.

مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با شبکه‌ های شما درگیر می ‌شوند و نمی‌ توان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت.

سؤالی که پیش می‌آید این است که برای بازدهی بالای SMM چقدر باید هزینه کنیم؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسب ‌وکاری متفاوت است.

اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود ۲۵ درصد از کل هزینه ‌ای را که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفته‌ اید، برای SMM هزینه کنید. در ادامه می خواهیم برای نمونه ای از آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی در Telegram را توضیح دهیم.

 

بازاریابی در تلگرام

یکی از پرکاربرد ترین و محبوب ‌ترین رسانه‌های مورداستفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدئو، gif  و غیره است.

علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم می ‌توان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد. طبق آخرین اخبار منتشرشده، میزان درآمد کانال‌های تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات ماهانه ۳۰ میلیون تومان است.

روزانه بیش از ۱۰ میلیارد پیام در تلگرام رد و بدل می‌شود، امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار می‌ دهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبه ‌روز کاربران ایرانی آن می ‌شود.

با توجه به آمار بالای ۳۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسب ‌و کار و بازاریابان ایرانی فراهم ‌شده تا در سریع ‌ترین و ساده ‌ترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند.

همه این آمار و ارقام، نشان‌ دهنده اهمیت بالای تلگرام برای مارکتینگ است، به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرم‌ برای هر نوع کسب ‌و کاری سودآور خواهد بود.


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: