• دوشنبه 16 دی 1398
  • --
آموزش امنیت اطلاعات
کد مقاله: 59

وقتی صحبت از امنیت اطلاعات می شود همه ی افراد به یاد نام کاربری و کلمه عبور می افتند. آموزش امنیت اطلاعات، این روزها بسیار ضروریست.


آموزش امنیت اطلاعات

آموزش امنیت اطلاعات موضوعی است که به ویژه در سالهای اخیر اهمیت به سزایی یافته است. وقتی صحبت از امنیت اطلاعات می شود، اغلب ما به یاد نام کاربری و کلمه عبور میافتیم ولی موضوع، فراتر از چیزیست که در تصورات ما وجود دارد. اطلاعات معمولا به مجموعه داده های معنادار و هدفمند گفته میشود. در نتیجه، اطلاعات، محدود به کامپیوتر نیست. 

نمونه های زیر، مثالهایی از اقدامات ما در جهت حفظ امنیت اطلاعاتمان ارائه می دهند:

  • ما برای امنیت بیشتر اسناد گران قیمت خود، آنها را در گاو صندوق می گذاریم.
  • در سازمانها فقط افراد مجاز، اجازه ی ورود به اتاق بایگانی را دارند.
  • برای کارهای بانکی خود باید رمز عبور اول و رمز عبور دوم تعیین کنیم.
  • باید کامپیوتر خود را به طور منظم ویروسیابی کنیم.

مثالهای زیادی از این دست وجود دارد که نشان میدهد امنیت اطلاعات چه مفهوم پیچیده و مهمی است. به همین دلیل آموزش امنیت اطلاعات جزو ضرورتهای اولیه حضور در فضای سایبریست. 
 

ثبت نام : دوره آموزش مجازی امنیت کاربری فناوری اطلاعات ( اکفا )

مدت دوره : ۱۲ ساعت

قیمت اصلی : ۵۰۰,۰۰۰ ریال

قیمت قابل پرداخت : ۱۲۰,۰۰۰ ریال

پس از اتمام دوره امنیت کاربری فناوری اطلاعات و موفقیت در آزمون آنلاین مربوطه، مدرک مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای شما صادر میگردد. لازم به ذکر است شرکت دانش فناوری بامداد (برگزارکننده این دوره ها در سایت حاضر)، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای برگزاری این دوره آموزشی (در کنار ۱۵ دوره آموزشی دیگر در زمینه فناوری اطلاعات) به شیوه آموزش مجازی، مجوز دارد و گواهینامه پایان دوره، مورد تایید سازمان مذکور خواهد بود.

از اینجا میتوانید روند و نمودار آموزشي خود در اين دوره مجازي را  بررسي نمايد:   روند و نمودار دوره امنیت کاربری فناوری اطلاعات 

در این دوره در مورد مفهوم هک، هکر و روش‌های مورد استفاده هکرها برای رسیدن به اهدافشان درک دقیق تر و واقعی تری پیدا میکنید. آشنایی با شیوه‌های مختلفی که یک هکر ممکن است برای رسیدن به اطلاعات سازمان‌ها یا اشخاص از آنها استفاده کند، این بصیرت را به شما می‌دهد که با اجرای تمهیدات امنیتی خاص، مسیر پیشروی و فعالیت هکرها را تا حد زیادی سد کنید.

آموزش امنیت اطلاعات

 

امنیت اطلاعات

تعریف توافق شدهی جهانی دربارهی امنیت اطلاعات به شرح زیر است:

به سلسله مراتب حفاظت اطلاعات در برابر کاربرهای غیرمجاز به گونه ای که امکان دسترسی، استفاده، افشا، اختلال و تغییر اطلاعات را از کاربر ثانویه سلب نماید، امنیت اطلاعات گفته می شود.

در اینصورت به جز صاحب اطلاعات، شخص دیگری اجازه ی بازرسی و ضبط یا تخریب اطلاعات را نخواهد داشت. 

آن دسته افراد دوره دیده ای که تخصصهای لازم را در این زمینه به دست آورده اند، میتوانند در سمتهای مدیریتی فعالیت کنند.

آموزش امنیت اطلاعات از چند بخش کلی تشکیل میشود:

  • درستی: درستی اطلاعات در واقع امکان تغییر داده ها را از کاربر غیر مجاز صلب می کند. 
  • محرمانگی: محرمانگی به این معناست که کاربر غیر مجاز، امکان دیدن یا افشای اطلاعات ما را ندارد.
  • دسترسی پذیری: دسترسی پذیری یعنی اطلاعات ما باید هر زمان که لازم باشد در دسترس صاحب اطلاعات باشد.

ثبت کاربران، مدیریت سطح دسترسی کاربران ، کنترل مسیرهای شبکه ای، مدیریت و کاربرد اسامی رمز، امنیت تجهیزات کاربر در غیاب کاربر و غیره، همگی در حوزه مسئولیت متخصصین امنیت اطلاعات است. 

 

کنترل امنیت اطلاعات

کنترل امنیت به معنی حفاظت و پیشگیری، مقابله و واکنش و کاهش تهدیدهای امنیتی است و تمام جنیه های امنیتی را نیز در بر میگیرد حتی مسائل فیزیکی مثل قفل کردن دربهای سازمان یا سیستمهای دفع آتش سوزی، دوربین های مداربسته؛ موانع و حصارکشی و نیروهای محافظ و غیره که به سیستمهای رایانه ای نیز خیلی مرتبط نمیشوند.

 

کنترل امنیت اطلاعات از 3 بخش تشکیل شده است:

  1. کنترل مدیریتی کنترل مدیریتی همان کنترل رویه هاست.  رویه ها، سیاستها، استانداردها و رهنمودهای مکتوبی هستند که توسط مراجع ذی صلاح تایید شده اند.
  2. کنترل منطقی کنترل منطقی همان کنترل فنی است. کنترل استفاده از نرم افزارها، سخت افزارها و داده های موجود که برای نظارت و کنترل دسترسی به اطلاعات و سیستم های کامپیوتری مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. کنترل فیزیکی کنترل فیزیکی همان حفاظت و کنترل محیط کاری و تجهیزات کامپیوتری است. کنترلهایی مانند دربها، قفل گرمایشی، تهویه مطبوع ، آژیر، دود و غیره.

 

ثبت نام: دوره آموزش مجازی بنیان مدیریت امنیت اطلاعات

مدت دوره : ۸ ساعت

قیمت اصلی : ۷۵۰,۰۰۰ ریال

قیمت قابل پرداخت : ۷۵۰,۰۰۰ ریال

پس از اتمام دوره بنیان مدیریت امنیت اطلاعات و موفقیت در آزمون آنلاین دوره، مدرک مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای شما صادر میشود. لازم به ذکر است که شرکت دانش و فناوری بامداد (برگزار کننده دوره از طریق سایت حاضر) دارای مجوز برگزاری این دوره آموزشی (در کنار ۱۵ دوره آموزشی دیگر در زمینه فناوری اطلاعات) به شیوه آموزش مجازی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است و گواهینامه پایان دوره حاضر مورد تایید سازمان مذکور خواهد بود.

از اینجا میتوانید روند و نمودار آموزشي خود در اين دوره مجازي را  بررسي نمايد:   روند و نمودار  دوره بنیان امنیت اطلاعات 

این دوره که مخاطب هدف آن مدیران ارشد سازمانهاست، به مفاهیم بنیادین مدیریت امنیت اطلاعات و سلسه مراتب و ساختارهای مورد نیاز سازمان برای جلوگیری از خرابکاریهای خواسته یا ناخواسته میپردازد. 

مسلما در دنیای امروز شناخت روشهایی که باعث بهبود مدیریت اطلاعات میشود، یکی از دغدغه های تمام سازمانهاست و با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون حوزه فناوری اطلاعات، حراست و ایمنی زیر ساختهای اطلاعاتی سازمان، اهمیت و اولویت بیشتری پیدا میکند.

امنیت اطلاعات

گواهینامه CISSP چیست؟

پس از شرکت در دوره های امنیت سایت میتوان گواهینامه <CISSP <certified information systems security professional که مخصوص متخصصان امنیت است، دریافت نمود.

دریافت این گواهینامه، مستقل از تجهیزات فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری یک شرکت خاص است.

CISSP یک عنصر کلیدی در ارزشیابی داوطلبان کار در سازمان های بزرگ و سیستم های Enterprise است.

با در دست داشتن این گواهینامه میتوان در سمتهای مدیریت بخشهای کوچک و بزرگ اطلاعاتی مشغول به کار شد.

در بیان تاریخچه ی این گواهینامه گفته میشود:

در سال 1989 در چند سازمان که در زمینه ی امنیت اطلاعات فعالیت میکردند، کنسرسیومی تحت عنوان ISC بنا شد.

هدف از این کنسرسیوم ارائه ی یک استاندارد حفاظت از اطلاعات و آموزش همراه با گواهینامه بود.

این کنسرسیوم در سال 1992،  گواهینامه های CISSP را ابداع نمود که هدف از آن، ایجاد سطح قابل قبولی از مهارت حرفه ای و عملی در زمینه ی امنیت اطلاعات در متقاضیان است.


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: